آخرین اخبار
ازدواج دانشجویی
استاد هزار رنگ هنر آرام گرفت/ آمد، دید، رفت...
آمریکا توان درگیری با ایران در عرصه نظامی را ندارد/ برخی مسؤولان ضعف خود را به ملت منتقل نکنند/ حد و اندازه نظام بیش از این‌هاست
آقای زنگنه! با قراردادهای خسارت بار نفتی چوب حراج بر منافع ملی زده‌اید!
اطلاعیه
hx
توافق «Fatf» تجربه تلخ دیگری است
نتایج تلخ اجبار خانواده‌ بر تحصیل و انتخاب رشته فرزندان
همه قصد تضعیف صدای مطالبه‌گرانه تشکل‌های انقلابی را دارند
صرف فعل مضارع ما نمی توانیم/ بازخوانی جام زهر
چیز جدیدی در پرونده بورسیه‌ها حاصل نشده است
دانشگاه آزاد از سال ۹۲ مجوزی برای اردوهای مختلط نداده/ امکان تفکیک سازی بین دانشجویان در دانشگاه‌ها نیست
«ایستاده در غبار» شگفت‌انگیز است/ کتاب می‌خوانم تا جهان را جور دیگری ببینم
هر کودک در آمریکا پیش از بدنیا آمدن بدهی دارد!/ چند ابَر مصیبت جهان
آلمان بازهم ناامن شد/یک کشته و ۱۲زخمی درپی انفجار در« انسباخ»
راهکارهای جدایی بودجه از نفت‬‌
امروز كشور درگير جنگ اقتصادي، امنيتي و فرهنگي است/ اين را اگر كسي نداند خواب مي ماند
جدول | هفت اصل از مهم‌ترین اصول اندیشه امام خمینی رحمه‌الله درسخنان مقام معظم رهبري
۲۰ جمله از رهبر انقلاب درباره عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام
خودکفایی واحد گرمسار در تولید مصالح محوطه‌سازی و فضای سبز/ تولید 6300 متر جدول‌ سیمانی در سال
قاری بین‌المللی مصری، میهمان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
پذیرش مقاله عضو هیات علمی واحد گرمسار در همایش بین‌المللی ریاضی رومانی
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار با حضور در دانشکده‌های علوم انسانی و علوم تربیتی و روانشناسی افزون بر بازدید از این دانشکده، با مدیران، استادان، کارکنان و دانشجویان دیدار و گفت‌وگو کرد
نشست تخصصی شیوه‌های دعوت فرزندان به نماز با سخنرانی حجت‌الاسلام سید علی مهدی‌نژاد و با حضور
عطر خوش دعا در واحد دامغان
آیین معنویت در آیینه ی رمضان موج می زند .
همکاری واحد سمنان و سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی در مسیر تدوین استاندارد بین‌المللی
جشن تکلیف فرزندان کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود+ تصاویر
نشست شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان برگزار شد
نخستین نشست تخصصی سیره امام هادی (ع) در دانشگاه آزاد اسلامی سمنان برگزار شد
اخبار > نگاهی به معضل فراگیر فارغ التحصیلان بیکار
 


شماره خبر : ٤٦٢١٣٧ تاريخ انتشار خبر : چهارشنبه ٦ آبان ١٣٩٤ تعداد بازديد:175

نگاهی به معضل فراگیر فارغ التحصیلان بیکار


نسیم شهسواری//
بسیاری از نویسندگان بر این عقیده‌اند که هیچ قاعده مشخصی وجود ندارد تا بتوان بر اساس آن نویسنده شد. زیرا این فن، همچون دیگر حرفه‌های تجربی نیست؛ که ابتدا کسی اصول و قواعد آن را بیاموزد و به کار بندد؛ و سرانجام نویسنده شود. اما اصولی وجود دارد که کمک می‌کنند کسانی که این ذوق، قریحه و توانایی را دارند بتوانند پیشرفت کنند و آثار بهتر و موثرتری بیافرینند. نوشتن آسان نیست. حتی شاید بتوان گفت بسیار هم دشوار است. چرا؟ چون نوشتن در واقع‌‌ همان فکر کردن است اما روی کاغذ.
اگر علاقه‌مند نویسندگی هستید...
اگر شما هم از جمله افرادی هستید که نویسندگی را دوست دارید و علاقه‌مندید که بنویسید و به این هنر خود عشق می‌ورزید و گاهی هم نا‌امید می‌شوید؛ این را باید بدانید که حتی نویسندگان بسیار با استعداد نیز گاهی اوقات می‌توانند از راهنمایی‌های دیگران و توصیه‌های اهل قلم برای ارتقای قدرت تفکر خود استفاده کنند و از خلاقیت آن‌ها بهره‌مند شوند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم با ذهن نویسندگی خود، به راهنمایی‌های که در ادامه آمده است توجه کرده تا با کمک آن‌ها بهترین آثار خود را خلق کنید و بتوانید همچون یک نویسنده فکر کرده و خلاقیت خود را در نگارش بهینه سازی کنید.
 نوشتن، مهمترین راه
نویسندگی نه به جای خاصی احتیاج دارد و نه میز بزرگ و عالی و اتاق در بست و قلم گران قیمت می‌خواهد؛ تنها راه نویسنده شدن، نوشتن است. مهم‌ترین کار برای نویسنده شدن و نویسنده خوب شدن نوشتن است. نوشتن قاعده‌مند و منظم ایده ‌آل ‌ترین حالت نوشتن است. اینکه برای نوشتن منتظر پیدا کردن حال یا الهام و این چیز‌ها نبود و فقط نوشت، نوشتن نه برای اینکه می‌ خواهید نویسنده شوید، بلکه برای اینکه دلمان می‌‌خواهد بنویسیم و خلاق باشیم.
 بیشتر بخوانید
نویسنده جدی باید هنر و حرفه خود را بالا‌تر از هر چیزی قرار دهد و قبل از هر کاری بنویسد. نقاشی کردن، گوش دادن به موسیقی، وقت‌گذرانی با دوستان، سینما رفتن و همه کارهای دیگر باید در اولویت‌های بعدی نوشتن قرار بگیرند. هر چه نویسنده‌ای، خواننده‌تر باشد موفقیت بیشتری به دست خواهد آورد. مطالعه شرط اساسی خوب نوشتن است. خواندن علاوه بر اینکه باعث استفاده از تجربه‌های دیگران می‌شود کمک شایانی به شکل دهی آثار و نوشته‌های نویسنده می‌کند. البته‌‌ همان طور که یک نویسنده هنگام نوشتن باید به دو بخش محتوا و شکل نوشته خود دقت کند. برای مطالعه نیز باید به هر دو بخش توجه لازم را داشته باشد و علاوه بر خواندن با هدف فهم محتوا، خواندن‌هایی را هم در راستای تقویت فرم نویسندگی خود ترتیب دهد.
 آشنایی با نویسندگان معاصر
نویسندگان موفق معاصر به زبان روز می‌نویسند. مطالعه آثار آنان کمک می‌کند که هم با زبان و اندیشه این نویسندگان، آشنا و مأنوس شوید و هم به طور غیر مستقیم با زبان مخاطبان‌شان که مخاطبان شما نیز هستند؛ چرا که این نویسندگان عصر آشنا، به زبان فرهنگی خوانندگان عصر خویش آشنا هستند و به گونه‌ای فکر می‌کنند و می‌نویسند که خوانندگان آثارشان به خوبی نوشته‌های این نویسندگان را درک کنند. علاوه بر این مطالعه آثار این نویسندگان موفق و نیز نویسندگان موفق گذشته، ذهن را پویا و ورزیده و عنصر خلاقیت را در وجود آدمی تقویت می‌کند.
 مردم را دریابید
مردم یکی از مهم‌ترین منابع الهام نویسنده هستند و نویسنده از کنار هر حادثه‌ای به راحتی نمی‌گذرد. بنابراین رفتن به میان مردم و حشر و نشر با آن‌ها کمک شایانی به نویسنده می‌کند چرا که مردم، روابط، دغدغه‌ها و مشکلاتشان می‌توانند خود بهترین موضوع برای اثر و نگاشته یک نویسنده باشد. روزانه هزاران قصه و داستان در همین زندگی واقعی و اطراف ما اتفاق می‌افتد که فقط یک نویسنده با چشم برزخی خود می‌تواند این سوژه‌ها را دست مایه خلق ده‌ها جلد کتاب کند.
 استفاده از نوشته‌های دیگران
اگر شروع مطلب برایمان سخت بود و نمی‌توانستیم شروع به نوشتن کنیم، می‌توان از نوشته‌های دیگران استفاده کرد اما این استفاده نباید به نحو کپی‌برداری باشد، چرا که برداشتن مطلب دیگران نه تنها کار غیر اخلاقی است؛ بلکه هیچ کمکی به پیشرفت در عرصه نویسندگی نخواهد کرد، اما پردازش مطلب روش خوبی برای نوشتن است؛ به این صورت که مطلب دیگری را بخوانیم و با زبان خودمان شروع به نوشتن کنیم. با این کار از نوشته دیگران برای شروع کار خود استفاده کرده‌ایم.
 نوشته خوب، نوشته متعهد
در دنیای نویسندگان بسیاری آمده‌اند و رفته‌اند. بسیاری از این نویسندگان در برهه کوتاهی درخشیدند و مورد تشویق و تمجید خوانندگان یا سایر نویسندگان قرار گرفته‌اند، اما نوشته خوب فقط به خیال‌پردازی، واژگان و نوگرایی نیست. نوشته خوب نوشته‌ای است که روح تعهد در آن موج زند و نویسنده خوب نویسنده‌ای است که آرمان‌های جمعی را بر منافع شخصی ترجیح دهد و قلم، بیان و قریحه خود را در خدمت حقیقت گرایی و فضیلت خواهی قرار دهد. چرا که پاکیزگی قلم، کلام مردان حق گو و حق‌شناس را به گوش زمانه می‌رساند و نمی‌گذارد که انصاف و مروت در اختیار وقاحت و نامردی قرار بگیرد.
 چند نویسنده، چند سفارش
احمد بیگدلی: «در نگارش باید از شعار زدگی فاصله بگیریم و به سمت‌ و سوی نو آوری برویم. در طول ۸ سال دفاع مقدس، مؤلفه‌های ارزشمندی به وجود آمد که در ‌‌نهایت منجر به پیروزی ما در برابر دشمن شد و به نظر می‌‌رسد باید این ویژگی‌‌ها مورد ارزیابی و دستمایه کار نویسندگان قرار بگیرد و تلاشگران عرصه ادبیات ضرورت دارد هر چه بیشتر به ژرفای این مفاهیم در آثار خود توجه کنند.»
 فیروز زنوزی ‌جلالی: «نویسنده باید مدام در حال نوشتن باشد؛ حتی اگر نمی‌‌تواند داستان بنویسد، رمان یا داستان بزرگی را برای خود رونویسی کند؛ می‌‌تواند شخصی یا چیزی از اطراف خود را توصیف کند و از اطرافیان خود برای داوری توصیفات خود کمک بگیرد تا به این وسیله بتواند ظرفیت‌‌های نویسندگی خود را بسنجد. علاوه بر این، نویسنده نه می‌‌تواند و نه باید از هر صحنه‌‌ای به ‌راحتی گذر کند و در ‌‌نهایت در اثر نوشتن و تداوم آن است که قلم نویسنده روان می‌‌ماند.»
 
محمدعلی علومی: «نویسندگان جوان برای پیدا کردن موضوع جدید و غنا بخشیدن به داستان می‌‌توانند به اسطوره مراجعه کنند. بسیاری از باورهای نیاکان ما در اتفاقات معمولی زندگی امروز دیده می‌‌شود. داستان‌‌های پیشینیان ما نیز از اساطیر بر خواسته‌اند. و تا زمانی که نیاکان و پایه‌‌های داستان‌‌نویسی را نشناسیم نمی‌‌توانیم داستان‌‌نویس خوبی شویم راه نجات داستان ما بازگشت به اسطوره ‌های ماست.»
 احمد دهقان: «داستان برای ما ظرف است. پس هر چقدر اطلاعات و فکر ما بالا‌تر باشد ظرف داستان‌های ما بزرگ‌‌تر خواهد شد. مهم این است که داستان ما امروزی و در عین‌ حال معنادار باشد وگرنه خیلی زود به فراموشی سپرده می‌‌شود. داستان‌‌نویس خوب برای مجلات نمی‌‌نویسد بلکه می‌‌نویسد تا بماند. گرایش به اسطوره‌ها باعث می‌‌شود که داستان‌های ما این ظرفیت را داشته باشد تا بعد از سال‌‌ها نیز در خاطره‌‌ها باقی بمانند. اگر می‌‌خواهید داستان ‌نویس شوید بخوانید، بخوانید، بخوانید. کارهای تفننی زیادی انجام ندهید و اگر به این علاقه ندارید آن را کاملا کنار بگذارید.»
 صادق کرمیار: «زبان رکن بنیادین داستان است. اگر زبان نویسنده با نویسنده دیگر تفاوت نداشته باشد، تفاوت نگاه و زاویه دید نویسنده، به هستی، افراد، جهان و... است که یک نویسنده را از دیگر نویسندگان متفاوت می‌‌کند، بنابراین نویسندگان جوان باید قبل از هر چیز روی زبان داستانی‌ خود متمرکز شوند تا بتوانند زبانی متعلق به خود داشته باشند. نویسنده هر چه بیشتر روی زبان داستانی خود تمرکز داشته باشد، باز هم جای کار دارد، زبان رابط ذهن نویسنده و مخاطب است. هر چه قدرتمند باشد تأثیر نویسنده بر مخاطب عمیق ‌تر می‌‌شود. پیوند با ادبیات کهن در این زمینه مهم و تأثیرگذار است، انس با ادبیات کهن، منظوم، نخستین قدم برای تقویت زبان است.
ممارست در نوشتن و زاویه دید دیگر ابعاد دست ‌یابی به زبان مناسب در ادبیات داستانی بوده است. از هر زاویه ‌ای می‌توان به یک موضوع نگریست. بنابراین زمانی که موضوعی را انتخاب می‌ کنیم، باید ببینیم از چه زاویه ‌ای می‌‌توان به آن نگاه کرد. اگر زاویه دید بر هستی ‌شناسی نویسنده متمرکز باشد و زبان بیان خاص باشد، هر موضوعی می‌ تواند قابلیت طرح داشته باشد. به عبارت بهتر زبان نسبت به محتوا اولویت دارد.»
 رضا امیرخانی: «خلق یک اثر داستانی نیازمند طرح است اما نباید به این طرح از پیش تعیین ‌شده وفادار بود، وفاداری دربست به طرح چیزی نیست که قصه از ما می‌‌خواهد. قصه‌نویس باید متعهد و ملتزم باشد، البته این تعهد در آیین ‌نامه وزارت ارشاد نیست بلکه در درون قصه ‌نویس است. زیرا انسان می‌‌تواند همه تعهدات وزارت ارشاد را عمل کند اما متعهد نباشد، یا می‌‌تواند آیین ‌نامه ارشاد را عمل نکند اما قصه متعهدانه به مخاطب بدهد.
باید از کار خود باز خورد گرفت و هیچ‌ چیزی بهتر از مخاطب واقعی نیست و کارهای خود را باید حتما منتشر کرد. البته انتشار به آن معنا که ناشر خود زحمت و هزینه چاپ کتاب را تحمل کند. انسان اگر پنجاه داستان داشته باشد و سعی کند هر کدام از آن ‌ها را بهتر از دیگری بنویسد، احتمال می‌ توان داد که بعد‌ها اثر برجسته ‌ای در حوزه داستانی ایجاد کند.»

+

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




سامانه پشتيباني سايت هاي اينترنتي نهاد
عمره دانشجويي
ازدواج دانشجويي
مركز آموزش مجازي دانشگاهيان
اعتكاف دانشجويي
نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها
وزارت علوم
وزارت بهداشت
صندوق رفاه دانشجويان
پرسمان
نشر معارف
نشريه پرسمان